دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: بهای هر کیلوگرم مرغ که از اواخر سال گذشته با افزایش قیمت در حد 1600 تومان عرضه می‌شد، هم‌اکنون افزایش یافته به نحوی که بهای هر کیلوگرم مرغ در شرایط فعلی در بازار تهران بین 1800 تا 2هزارتومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران «میهن»، در این باره به همشهری گفت: به دنبال افزایش حداقل 20 درصدی بهای نهاده‌های دامی‌در سال جاری، بهای مرغ و تخم‌مرغ نیز افزایش یافته است.

به گفته علیرضا مختاری، در واقع 80 درصد بهای تولید نهایی در این صنعت به تامین دان مربوط می‌شود و 20 درصد مابقی مربوط به هزینه‌های تامین، نگهداری و هزینه‌های کارگری است که همه ساله افزایش می‌یابد.

وی بهای مرغ درب مرغداری‌ها را حدود 1200 تومان و در میادین و بازار تهران متغیر عنوان کرد و افزود: به دنبال افزایش 10 درصدی تولید و ورود بخشی از مرغ‌های ذخیره شده به بازار بهای این محصول هم‌اکنون در بازار معادل کیلویی 1800 تا 1900 تومان و در سطح میادین 1650 تومان است.

وی بهای تخم‌مرغ را نیز در درب مرغداری‌ها کیلویی 950 تا 970 تومان دانست و تصریح کرد: بهای تخم‌مرغ در سطح بازار هم‌اکنون کیلویی 1250 تا 1300 تومان است.

مختاری پیش‌بینی کرد: بهای تخم‌مرغ به دنبال نبود نقدینگی کافی مرغداران که منجر به کاهش 40 درصدی جوجه‌ریزی خواهد شد، تا ماه‌های آینده تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت پشتیبانی امور دام در بحث واردات نهاده‌های دامی‌به نحوی عمل کرده است که مشکل مرغداران تا حدی مرتفع شود نیز اظهار کرد: این شرکت مقادیری ذرت به داخل وارد کرده است که با نرخ هر کیلو 220 تومان در بندر به صورت 40 درصد نقدی و 60 درصد 2 ماهه با احتساب سود این 60 درصد به مرغداران عرضه می‌کند، که به علت مشکلات کمبود نقدینگی اکثر مرغداران توان خرید این 40 درصد ذرت نقدی را هم ندارند.‌

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران نیز، علت اصلی بروز این رویداد را ناشی از افزایش بهای نهاده‌های دامی‌همانند افزایش 30 درصدی بهای ذرت توصیف کرد و گفت: همواره بالارفتن بهای نهاده‌های دامی‌تاثیر مستقیمی‌بر افزایش بهای مرغ و تخم‌مرغ داشته است.

به گفته محمد یوسفی،،‌‌مرغداران برای ادامه روند تولید خود چاره‌ای جز افزایش بهای محصول نهایی با توجه به افزایش قیمت‌های روی داده ندارند.

وی تاکید کرد: در صورتی که روند رو به رشد قیمت نهادهای مورد نیاز مرغداران ادامه یابد مسلما بهای مرغ و تخم مرغ تا ماه آینده 30 درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 19211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز